Peter van der Velden ereburger van de stad Leiden

18 september 2024

Bij zijn afscheid in de bijzondere raad van 17 september ontving burgemeester Peter van der Velden uit handen van loco-burgemeester Yvonne van Delft, de Erepenning van de stad Leiden. De Erepenning kan beschouwd worden als het ereburgerschap van de stad.

De Erepenning wordt toegekend aan een persoon of instelling die zich voor de stad en zijn inwoners bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt of op positieve wijze heeft bijgedragen aan de beeldvorming van de stad. Van der Velden kreeg de onderscheiding tijdens een drukbezochte bijzondere vergadering in de Raadzaal van het stadhuis.

Peter van der Velden werd geroemd voor zijn enorme betrokkenheid bij mensen in de stad en de mensen in het Stadhuis. Antoine Theeuwen, plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad: "Dat wordt door bijna de hele raad ondersteund: “Verbindend, warm en joviaal.” “Persoonlijk, hij gaat naar de mensen toe, of belt op om te vragen hoe het met iemand gaat.” “Een held op straat. Een echte burgervader die met iedereen een praatje aanknoopt. Wandelend naar het stadhuis voerde hij vele gesprekken en daar deed hij ook vaak iets mee.”

Van de gemeenteraad ontving Van der Velden een mini-burgemeestersraam “om mee naar huis te nemen.” Rik Kamps, voorzitter van de 3 oktobervereniging, eerde de burgemeester met een levenslang lidmaatschap voor Van der Velden en zijn vrouw.

De bijzondere raad terugkijken kan op Parlaeus.

Foto's Simone Both