Kunstwerk 'Stem van de toekomst' onthuld

10 oktober 2024

Op 10 oktober, voorafgaand aan de raadsvergadering, werd het kunstwerk ‘Stem van de toekomst’, in bijzijn van burgemeester Peter Heijkoop, onthuld. Het kunstwerk maakt duidelijk aan de gemeenteraad om ook de belangen van toekomstige generaties mee te nemen in de besluitvorming.

Eind 2022 werd de motie Toekomstige generaties aangenomen. In die motie riepen de Partij voor de Dieren, Studenten voor Leiden en de Partij van de Arbeid op om vaker in de schoenen van toekomstige generaties staan en meer bezig zijn met de belangen van mensen die in 2060 leven.

“In het politiek denken en handelen mag meer gekeken worden naar wat besluiten betekenen voor de lange termijn,” zeggen de initiatiefnemers Laura Delver, Elianne Wijnands en Marc Newsome. “Dus voor de mensen die nu nog niet geboren zijn. Daarom riep onze motie op om een manier te vinden om in de raadszaal fysiek duidelijk te maken dat de gemeenteraad ook de belangen van toekomstige generaties weegt. We hebben de in Leiden werkzame kunstenaar Tim Juffermans gevraagd om een kunstwerk voor de raadzaal te ontwerpen.”

Tim Juffermans: ”Hoe verbeeld je de stem van de toekomst in een duidelijk beeld? Het idee ontstond om een 40ste zetel te maken. Om de toekomstige generatie letterlijk een stem in het beslissingsproces te geven. Het werd een variant op de triptrap kinderstoel. Met twee megafoons die als bloemen uit de bovenkant van de stoel groeien, als symbool voor de lente en nieuw leven.“

Het kunstwerk ‘Stem van de toekomst’ staat tijdens iedere gemeenteraadsvergadering in de Raadzaal. “Zodat,” zegt Elianne Wijnands, “we altijd worden herinnerd aan die verantwoordelijkheid om van Leiden een stad te maken die klaar is voor de toekomst en alle generaties die na ons komen.”