Besluitvorming Sportpark de Vliet

25 november 2021

Deze maand is de eerste paal in de grond geslagen voor de bouw van Sportpark de Vliet. Voor de bouw kon beginnen zijn er meerdere besluiten genomen door de gemeenteraad.

Voor een uitleg over de verschillende soorten besluiten kunt u kijken bij het artikel over het Stappenplan besluitvorming.

Sportpark de Vliet is een van de vele bouwprojecten die wordt uitgevoerd in Leiden. De plannen voor zo’n project komen niet uit de lucht vallen. Het is niet zo dat als er een voorstel wordt aangenomen, dit gelijk de volgende dag kan worden uitgevoerd. Hoeveel tijd er tussen zit hangt onder andere af van de grootte en het soort project. Bij onderwerpen die vaker terug komen in de raad zit er relatief weinig tijd tussen het raadsvoorstel van het college en het besluit dat hierover wordt gemaakt. Bij grote bouwprojecten zoals Sportpark de Vliet zijn veel mensen betrokken en er moet overal rekening mee worden gehouden. Hierdoor kan de uitvoering van een groot project makkelijk een paar maanden tot een jaar duren.

Sportpark de Vliet van begin tot eind

In 2012 is de Sportnota vastgesteld door de gemeenteraad. Hierin staan de verbeteringen die Leiden wil maken in de toekomst op het gebied van sport. Het zwemmen en schaatsen in Leiden waren onderwerpen die aandacht kregen. In opdracht van de gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders in 2014 een onderzoek gedaan hierover. Het besluit om deze punten te verbeteren heeft uiteindelijk geleid tot het voorstel voor Sportpark de Vliet. Sportpark de Vliet is in drie projecten onderverdeeld. Dit zijn het combibad, de ijsbaan en de openbare ruimte in de omgeving. Voor elk onderwerp worden apart beslissingen gemaakt.

Voordat de bouw van het Sportpark kon beginnen moest er kaderbesluiten worden gemaakt voor de drie deelprojecten. Op 10 september 2015 is het kaderbesluit voor het combibad vastgesteld door de gemeenteraad. Het kaderbesluit voor de ijshal is op 15 februari 2018 genomen. De inhoud van de besluiten is eerst besproken tijdens de vergaderingen van de commissie Onderwijs en Samenleving. Hier kregen inwoners de kans om in te komen spreken en de raad te vertellen wat zij over het project vinden. De inhoud van de kaderbesluiten en de inspraakreacties zijn te vinden op Politiek Portaal. In de commissievergadering van Onderwijs en Samenleving van 16 november is het kaderbesluit van de openbare ruimte besproken. Dit gaat als een hamerstuk naar de raad van 2 december 2021.

Nadat de kaderbesluiten van het combibad en de ijshal waren vastgesteld kon er worden nagedacht over de daadwerkelijke uitvoering van het project. Net als bij de kaderbesluiten werd de inhoud van de uitvoeringsbesluiten eerst voorbesproken tijdens de commissievergaderingen van Onderwijs en Samenleving. Ook hier kregen Leidenaren de kans om hun mening over het project te delen. Het uitvoeringsbesluit van het combibad is op 15 februari 2018 door de raad genomen. Voor de ijshal was dit op 23 januari 2019. Na de vaststelling van de uitvoeringsbesluiten en de aanbesteding kon de bouw van het project daadwerkelijk beginnen. Het project Sportpark de Vliet heeft uitloop gekregen door onder andere corona. Meer informatie kunt u hier vinden.